Information om behandling af medarbejderoplysninger i Falck A/S og hermed koncernforbundne danske selskaber
I forbindelse med din ansættelse indsamler og behandler det Falck-selskab, hvor du er ansat (herefter ”Falck”) som dataansvarlig en række personoplysninger om dig som medarbejder.
I denne privatlivspolitik beskriver vi vores behandling, brug og videregivelse af dine personoplysninger i den forbindelse.
Indhold – (klik på nedenstående links)
For at administrere dit ansættelsesforhold vil Falck behandle dine personoplysninger til forskellige formål. Her kan du se under hvilke omstændigheder og til hvilket formål Falck vil behandle dine data:
Falck behandler udelukkende personoplysninger, der er nødvendige for at opfylde formålene beskrevet i afsnit 1. Disse oplysninger er (inden for det område, som har betydning for dig):
Almindelige oplysninger
Fortrolige personoplysninger
Særlige kategorier af personoplysninger (herefter “følsomme personoplysninger”)
I din personalesag opbevarer vi også din ansøgning, CV, ansættelseskontrakt og andre relevante oplysninger om dit ansættelsesforhold hos Falck. Hvis der sker ændringer i dine oplysninger, registrerer vi ændringerne.
Der kan være situationer, hvor vi håndterer personoplysninger, der ikke fremgår af listen ovenfor. Hvis dette er tilfældet, vil vi informere dig om de personoplysninger, vi behandler om dig, til hvilke(t) formål dette sker samt behandlingsgrundlaget herfor i overensstemmelse med bestemmelserne i GDPR.
Øvrigt
Vi indsamler personlige oplysninger direkte fra dig, fordi det er nødvendigt for os at indgå en ansættelseskontrakt med dig. Du er ikke forpligtet til at give personlige oplysninger. Dog vil du ikke kunne opnå ansættelse eller forblive ansat hos Falck, hvis du ikke giver os de nødvendige personlige oplysninger.
Før Falck må behandle dine oplysninger til de ovenfor nævnte formål i afsnit 1, skal Falck identificere det retlige grundlag for behandlingen af dine personoplysninger, herunder fastlægge hvor længe dine personoplysninger opbevares hos Falck.
Ansættelsesretlige oplysninger og dit cpr-nummer
Det juridiske behandlingsgrundlag for vores behandling af dine personoplysninger som f.eks. dit navn, privatadresse, private e-mailadresse, bank- og skatteoplysninger, medarbejder-identifikationsoplysninger, lønnummer, arbejdstid, ferie og andet fravær mv., er din ansættelseskontrakt, jf. artikel 6, stk. 1, litra b i GDPR. Derudover er behandlingsgrundlaget for vores behandling af dit cpr-nummer § 11, stk. 2 i Databeskyttelsesloven.
Personaleadministration og TV-overvågning
På baggrund af Falcks legitime interesse i at varetage og opretholde den daglige drift af virksomheden, jf. artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR, behandler Falck også dine personoplysninger som f.eks. personaleadministrative oplysninger såsom uddannelse og kvalifikationer, kurser, medarbejderudvikling, herunder medarbejderudviklingssamtaler, medarbejdertræning og -tests, medarbejderbillede til adgangskort/intranettet mv.
Derudover behandler Falck personoplysninger indsamlet via overvågningskameraer, som er opsat ved Falcks hovedindgange og på Falcks ydermure, på baggrund af Falcks legitime interesse i at forebygge kriminalitet og hærværk mod Falcks ejendomme, jf. artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR.
Personlighedstests og helbredsundersøgelser
Behandlingsgrundlaget for vores behandling af evt. personlighedstests er vores legitime interesse i at screene jobkandidater, jf. artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR. Personlighedstesten, som du evt. gennemførte i forbindelse med rekrutteringsprocessen, vil under din ansættelse være en del af din personalemappe.
I de særlige, specifikke tilfælde, hvor en forudgående helbredsundersøgelse af en medarbejder er nødvendig for, at Falck kan sikre sikkerheden for sine medarbejdere ved arbejdets udførelse (f.eks. hvervet som brandmand), er behandlingsgrundlaget § 12, stk. 1 i Databeskyttelsesloven. Enhver undersøgelse vil ske i overensstemmelse med gældende krav og forpligtelser fastsat i særlovgivningen og/eller i den pågældende overenskomst.
Falcks Sundhedsstrategi for Danmark mhp. at forbedre sundhed og trivsel på arbejdspladsen.
Det juridiske grundlag for behandling af person-data i relation til Falcks Sundhedsstrategi for Danmark er baseret på vores legitime interesse i at sikre din deltagelse mhp. at forbedre sundhed og trivsel på arbejdspladsen. Yderligere er det juridiske grundlag for behandling af dit CPR-nummer baseret på Databeskyttelseslovens §11, stk. 2, 3. pkt.
Det juridiske grundlag for behandling af persondata i relation til din families deltagelse i Falcks Sundhedsabonnement er baseret på legitim interesse i at give dig muligheden for at give din familie adgang til en særlig familie rabat jf. artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR.
Logning af din brug af IT, internet og e-mails
Behandlingsgrundlaget for vores behandling af din brug af IT, internet og e-mails (”logning”) er Falcks opfyldelse af vores retlige forpligtelser for behandlingssikkerhed fastsat i GDPR, jf. artikel 32 i GDPR, jf. artikel 6, stk. 1, litra c, samt Falcks legitime interesser i at kunne iværksætte og vedligeholde sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger og andre oplysninger, jf. artikel 6, stk.1, litra f i GDPR og § 12, stk. 2 i Databeskyttelsesloven.
Fagforeningsmæssige tilhørsforhold og helbredsoplysninger
Vores behandling af personoplysninger vedrørende fagforeningsmæssige tilhørsforhold sker med hjemmel i artikel 9, stk. 2, litra b i GDPR, for at Falck og/eller den pågældende medarbejder kan overholde sine arbejdsretlige forpligtelser og specifikke rettigheder, f.eks. kontingentbetaling, jf. § 12, stk. 1 i Databeskyttelsesloven.
Vores behandling af helbredsoplysninger som f.eks. årsag til sygefravær eller et handicap mv. er nødvendige for at Falck kan modtage lønrefusion fra offentlige myndigheder, jf. artikel 9, stk. 2, litra b i GDPR. Helbredsoplysninger indsamlet i forbindelse med en arbejdsulykke, hvor behandling er nødvendig for at et (potentielt) krav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, er behandlingsgrundlaget artikel 9, stk. 2, litra f i GDPR.
Ren straffeattest og/eller børneattest
Såfremt du bliver bedt om at forevise en ren straffeattest og/eller børneattest i forbindelse med din ansættelse, vil vi alene behandle denne kortvarigt og alene indtil vi har verificeret, at attesten er ren. Behandlingsgrundlaget for vores behandling af attesten er vores legitime interesse i at sikre, at vores medarbejdere er kvalificerede, jf. artikel 6, stk. 1, litra f i GDPR.
Samtykke
I nogle særlige situationer kan behandling være baseret på dit samtykke. Hvis en behandling er baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagekalde dit samtykke, dog vil dette ikke påvirke behandlingen, der allerede er foretaget inden tilbagekaldelsen af samtykket.
Opbevaringsperiode
Vi opbevarer dine personoplysninger så længe det er nødvendigt for at opfylde de ovenfor nævnte formål, dog ikke længere end 5 år efter din fratræden, medmindre der er andre krav i gældende lovgivning, såsom den danske Forældelseslov og den danske Bogføringslov.
Dine personoplysninger bliver ikke brugt til automatiseret, individuel beslutningstagning eller profilering.
Falck vil, i det omfang det er nødvendigt, dele personoplysninger om dig med andre modtagere (‘tredjeparter’), for at kunne tilbyde dig services baseret på formålene i afsnit 1. Disse tredjeparter vil være uafhængige dataansvarlige, og de vil derfor være ansvarlige for deres behandling af dine personoplysninger.
Disse tredjeparter er:
I tilfælde af videregivelse vil dette ske i overensstemmelse med reglerne i GDPR og Databeskyttelsesloven.
Udover de tredjeparter, der er nævnt ovenfor, vil Falck også dele dine personoplysninger med leverandører (‘databehandlere’), der vil behandle dine personoplysninger baseret på instruktioner fra Falck. Disse databehandlere er primært placeret inden for EU/EØS, men der kan forekomme overførsel til lande uden for EU/EØS (‘tredjelande’), såsom Indien og USA, da Falck bruger IT-funktioner, der har supportfunktion i disse lande.
Retligt grundlag for overførsel af personoplysninger til databehandlere
Som nævnt tidligere overfører vi dine personoplysninger til visse leverandører, f.eks. IT-leverandører, der behandler oplysningerne på vores vegne og under instruktion fra Falck. Falck har indgået databehandlingsaftaler med de pågældende databehandlere i overensstemmelse med bestemmelserne i GDPR.
Overførsel af personoplysninger til modtagere i lande uden for EU/EØS
Vi overfører dine data til modtagere i lande uden for EU/EØS, da vi bruger en ekstern leverandør til at hoste/opbevare de førnævnte personoplysninger. Grundlaget for den internationale overførsel er EU’s “Standardkontraktbestemmelser” for overførsler fra dataansvarlige til databehandlere i lande uden tilstrækkelig beskyttelse uden for EU/EØS. Den standardiserede aftale er tilgængelig på forskellige sprog via dette link: EU Standard Contractual Clauses: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_da
Yderligere oplysninger om databehandlere og overførsler til modtagere uden for EU/EØS kan fås hos People & Culture (DKPC-support@falck.com).
De personoplysninger, som Falck behandler, tilhører dig alene. På grund af dette har du visse rettigheder, som du kan gøre brug af i denne forbindelse, hvis du ønsker det. Disse rettigheder omfatter blandt andet:
Disse rettigheder kan være begrænset på grund af det retlige grundlag og lovgivning, der anvendes til at behandle dine personoplysninger (se afsnit 3).
Du kan udøve dine rettigheder ved at kontakte Falck på de angivne kontaktoplysninger i afsnit 7.
Du har også ret til at indgive en klage til tilsynsmyndigheden i Danmark (Datatilsynet). Kontaktoplysninger: Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, (dt@datatilsynet.dk).
Sikkerhed og adgang til medarbejderoplysninger
Falck har, som dataansvarlig, pligt til at beskytte de personoplysninger, vi behandler om vores medarbejdere. Du kan læse mere om rammerne for behandling af personoplysninger i Falcks politik for beskyttelse af personoplysninger og kodeks for informationssikkerhed.
Din medarbejdermappe opbevares i Falcks elektroniske medarbejderstyringssystem. Det er udelukkende medarbejdere, der har behov for adgang til medarbejdermappen, der kan få adgang til den. Der henvises yderligere til de interne sikkerhedsregler vedrørende behandling af personoplysninger om medarbejdere i People & Culture Denmark.
Hvis du har spørgsmål vedrørende vores behandling af dine personoplysninger, eller hvis du ønsker at udnytte dine rettigheder, er du altid velkommen til at kontakte os på DKPC-support@falck.com eller Falcks databeskyttelsesrådgiver på dpo@falck.com.
Falck Danmark A/S
CVR-nr. 33597045
Sydhavnsgade 18
2450 København SV
Dato: 1. oktober 2023
Version 1.5
Dato: 22.10.2020
Version 2.0
Dato 01.10.2021
Ændring: Implementering af behandling af oplysninger i forbindelse med Falcks sundhedsstrategi.
Version 2.5
Dato: 01.10.2023
Ændring: Ændring af template, fortrolige oplysninger er understreget, HR er ændret til People & Culture, samt uddannelses- og kompetencefond er skrevet ind.
© 2024 DinFond – Designet af Aveo web&marketing